This is a blog about me and my horse Nalle's travel together as horse and human, as companions we've got: love, language, leadership and lightness. Our destination is all about the road we travel and my guide is my furry "drinker of the wind".

torsdag 17 februari 2011

Wonderful day!

Hade en underbar stund i stallet idag, gjorde som planerat och lekte med Nalle i den stora sommarhagen. Började lite online och bad honom gå ut i galopp i circling game, han brukar gilla den leken och blir väldigt uppmärksam. Efter en liten stund valde jag att ta av linan och leka i liberty.
Tog av linan och gjorde samma lek, sände iväg honom i galopp. Vi har inte lekt i hagen innan så han tog tillfället i akt att ta ett varv i hagen och kolla läget.

När han hade kollat runt och började käka gräs istället så väntade jag tills jag hade ett öra och sen satte jag mig ner mitt i hagen, Nalle såg det och kom gående för att kolla vad jag ville.
Blev såklart massa klappar och en liten pellets för att hos mig skulle vara roligaste stället i hagen, började testa av lite vilka förutsättningar vi hade idag. Testade om jag kunde flytta undan hans bakdel med hjälp av fokus, testade att flytta hans framdel mot mig genom att hänga stringen på andra sidan halsen.
Testade även att backa honom med draw i zone 5/porcupine med svansen och det gick bra.
Gick med honom och gjorde stick to me, testade övergångar till trav och sen ner till skritt igen. Han tyckte det var jäkligt kul att trava med mig, räckte med att jag ökade min energi och böjde benen några centimeter till när jag gick. Men han springer snabbare än mig så ganska snart sprang han ifrån mig, testade att stanna och tömma mig på energi. Blev glad när jag såg att han stannade och gick tillbaks till mig, testade även ett par gånger när vi gjorde så att flytta bort hans bakdel med blicken och bad honom byta håll.

Efter att ha lekt oss igenom till andra sidan av hagen stannade vi och betade, eller ja inte jag, jag föredrar kakor framför torrt gräs... När han stod och käkade som bäst testade jag att dra mig bakåt sådär 50 meter och bad honom komma till mig, när han gjorde det ökade jag min energi och då travade han mot mig. Testade där lite grann, efter ett så bra svar på energi blev det en mys-stund. Sen gick vi tillbaks upp till stallet igen, har började gå allt mer med honom lös när vi är ute och det gjorde jag idag med. Trots allt hade vi lekt i hagen med grinden öppen och han hade all möjlighet i världen att springa ut om han hade velat det.
Det är så härligt de där dagarna när hästen är helt perfekt, och ju bättre jag blir ju fler såna dagar får vi  :)







Played with Nalle on the field today, started out with some online to check him. I've been working on sending on out in circling game in canter and we played with that today, after a little while I took the rope off and did the same thing. We havent played in that field for a while so he went to check it out. When he started to eat grass instead I sat down in the middle of the field and asked him to come to me, he came to check me out and we did some stick to me. I also checked what I could do today, could I move him with focus and could I move him away from the string? Backed him up with draw from zine 5 and backed him by the tail. We played across the field and on the other side we stopped to eat grass, I moved away from him and then asked him to come to me, when he did that I increased my energy and he came in trot. Did that a few more times and then we ended the play-session with some scratches. Walked back to the stable to eat and drink some and I didnt bother to put the rope back on, after all the gate to the field was open and he knew that so he had every chance to run away if he wanted.
I love those days when the horse is perfect, and the more I learn and grow the more good days we get ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar