This is a blog about me and my horse Nalle's travel together as horse and human, as companions we've got: love, language, leadership and lightness. Our destination is all about the road we travel and my guide is my furry "drinker of the wind".

måndag 21 februari 2011

A nice weekend

Har haft en supertrevlig helg i stallet, i lördags var min kille med i stallet och red för andra gången i sitt liv och i söndags åkte vi ut till stallet och Nalle fick leka runt i en av sommarhagarna ihop med en lösdriftskompis.
I lördags fick D låna en häst av en tjej på lösdriften som är gravid och kan behöva lite ridhjälp i vår/sommar, eftersom hästen är väldigt stor och snäll är hon snäll nog att låta D få lära sig rida på honom.
Det gick väldigt bra i lördags, hästen försökte verkligen förstå och utnyttjade inte läget att äta som många andra hästar kan göra med en nybörjare på ryggen. Det var kul att se hur mycket hästen försökte samarbeta, verkar lovande inför resten av våren/sommaren :)
I söndags släppte vi den hästen och Nalle i en sommarhage så de fick busa av sig lite, de höll sig gärna nära oss människor och solade ihop med oss. 

Idag red vi en stund i den stora sommarhagen, Nalle har börjat vänja sig vid det nu och går inte upp i energi bara av att komma in där. Red och gjorde mycket lösgörande arbete, red ihop med en kompis som hjälpte mig att se när vi gjorde rätt eftersom jag ännu inte riktigt har lärt mig känslan av alla övningar.
Nalle är en riktig toppenhäst och flyttar villigt och gärna när och dit jag ber honom flytta, nu är det upp till mig att lära mig hur jag ska be honom flytta sig. Men än så länge är det viktiga inte att han gör korrekta övningar utan att han lär sig separera, vill samarbeta, får känna sig riktigt duktig och får igång alla delar av sin kropp. Börjar känna en förändring i musklerna han har i bakdelen av kroppen så vi är på rätt väg.

Lekte mycket med att flytta framdelen på olika sätt idag, det har vi inte gjort så mycket. Häromdan när jag red barbacka och verkligen lärde mig känna bakbenen för första gången insåg jag att jag inte har suttit rätt utan jag har omedvetet svankat. Nu när jag tänker på det och sitter som Michael Jackson kan jag ha vikten på ett annat sätt och flytta framdelen lättare. Det säger sig själv att vi har haft svårare att flytta framdelen i och med att jag har suttit på den, dessutom är Nalle lite stel i bogmusklerna.
Ska bli väldigt kul i slutet av året och se tillbaks på allt vi kommer lära oss i år! 



Had a nice weekend in the stable, my boyfriend took his second ride in his life and it was fun to see how the horse really tried to understand him. One of my friend in the stable is pregnant and is kind enough to let us borrow her horse during the spring/summer so that he will learn to ride in a good way (parelli-style).
It's not everyone who is able to learn to ride on a horse that you ride with a halter and energy, an it's very few who is lucky enough to learn to ride on a horse that wants to understand you and be your partner. Im very lucky to have such good friends! The day after we let our horses run and play in one of the summerpastures while we joined them to enjoy the sun, it's nice to just be outside in the sun with your horse and do nothing every now and then. 


Today we rode on the field and we did alot of gymnastic exercises to engage the whole body, Nalle is really fun to ride now when he wants to be my partner and tries to do what I ask him do. Now it's up to me to learn what the right thing to ask is... We're learing to separate the body and Im learing how to sit correctly, I've noticed that I havent used my powerhouse and Im just now starting to feel the hind legs as we ride. Learning that made is alot easier to move the front end in diffenrent ways today. 
Im starting to feel a difference in his body and Im looking forwards to the end of this year when I can look back and see all the things that I've learned, one way to do that is to read old blogposts :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar