This is a blog about me and my horse Nalle's travel together as horse and human, as companions we've got: love, language, leadership and lightness. Our destination is all about the road we travel and my guide is my furry "drinker of the wind".

fredag 18 februari 2011

Another nice day in the sun

Fick hem ett tradera-fynd igår som jag var tvungen att testa idag, det är en westernpadd i fårskinn från Mattes. Min känsliga kille har fått skav av ullpadden vi har använt innan, bara att bita i det sura äpplet och prova en i fårskinn...
Padden låg suveränt på hans rygg men det stora testet för utrustning på Nalle är om det ligger bra i galoppen. Red en stund i den stora sommarhagen. Sist vi var där och red var det tjock snö och Nalle orkade inte riktigt göra så mycket mer än att skritta fram, han har ju inte så långa ben...
Trodde det skulle bli lattjolajbans nu när det bara är ett tunt lager kvar men han var så lyhörd och fin, märkte att hans kropp vill gå fortare än vad han tillät den för han gick och slängde med huvudet så som han gör då men han behöll sin gångart. Testade hur flyttbar han var i skritten, han flyttar undan bakdelen fint och börjar verkligen förstå skillnaden på direct och indirect rein när jag bara vinklar handen och ökar min energi. Lovande inför galopparbetet i vår. Sideways har han verkligen förstått, behövde bara ändra min sits och fokus lite för att han skulle flytta sig lätt rakt åt sidan.

En av Nalles lösdriftspolare var också i sommarhagen och lekte med sin partner, han var på lite mer bushumör så hon släppte honom lös. De var i andra änden av hagen och efter ett tag kom han galopperande i full karriär mot oss. Satt kvar på Nalle och iaktog hans reaktion, hade jag känt att hans energi hade gått upp hade jag förmodligen hoppat av innan hans ben började röra sig men han stod lugnt kvar och såg på när hans kompis kom galopperande till oss, sen började han äta lite gräs..
Var så nöjd med det och vår lilla ridstund att jag bestämde mig för att släppa honom lös, men innan jag sadlade av ville jag ta en galopp för att testa padden (och dagsformen). Inga problem, padden låg bra och Nalle höll ett lugnat tempo för att vara honom. 

Sadlade av och gjorde lite liberty, hade inte med mig någon stick utan styrde honom med focus och energi. Sprang och busade lite med honom för det gillar han verkligen, synd bara att jag inte orkar springa lika länge som han... Nöjde mig med aktiv träning för dagen och "släppte" honom.
När vi hade släppt hästarna satte vi oss ner mitt i hagen och njöt av solen, hästarna gjorde samma sak för de är riktiga soldyrkare... Var härligt att se att de höll sig i närheten av oss trots att de hade en jättestor hage att gå runt i.




Played in on the field again today. Got a new sheepskinpad to my westernsaddel that I wanted to test, Nalle is abit sensitive and the woolpad isnt perfect for him. Rode for a while and checked of the list that I've got in my mind, he's starting to move very well at the first phase. To really test the new pad we took a canter across the field and the pad worked well, it didnt move and it didnt bother him. After that I took the saddle of and played some at liberty before letting him go and play with his friend that was playing in the field together with his partner. We sat down in the middle of the field to enjoy the sun and watch the horses, they kept close to us even thou they had a big field to run in and that felt good.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar