This is a blog about me and my horse Nalle's travel together as horse and human, as companions we've got: love, language, leadership and lightness. Our destination is all about the road we travel and my guide is my furry "drinker of the wind".

tisdag 22 februari 2011

Quality-time

Spenderade lite kvalitets-tid med Nalle idag, tog med honom till en av sommarhagarna och satte mig på en stubbe. I vanliga fall brukar jag försöka leka och lattja med Nalle för han tycker att det är kul men idag valde jag att ta ett steg tillbaka och se vad han gjorde då... är väldigt roligt att iakta hans beteende i olika situationer!

Han blev väldigt förvånad över att jag inte var lek-ledare och ställde väldigt många frågor, han försökte även visa att han ville leka och vara duktig. Men jag satt kvar på min stubbe, han fick gärna komma till mig och vara social men jag bjöd inte in till några lekar.
Efter ett tag när hade gått en bit ifrån mig kom han på att aha! såhär kan vi leka!, var på han kom galopperande i full fart med en väldigt vänlig uppsyn, "nu kan vi väl hitta på något?". Gav honom såklart lite pellets och massor med klappar men satt kvar på min stubbe. Nalle ställde lite fler frågor men sen gick han iväg och letade grässtrån igen.... sen kom han galopperande i full fart igen! Sen lekte vi sådär lite. Det var väldigt roligt att se att han blev den "påhittiga" partnern och försökte klura ut vad vi skulle leka istället för att bara säga "jaha jaja då går jag väl och äter gräs". Det bevisar för mig att han vill och tycker det är kul att leka och få göra kluriga saker där han kan känna sig duktig, det känns också som ett tecken på att vi tränar på rätt sätt eftersom han bjuder in till att göra saker. 



Spend some quality-time in one of the summer-pastures today. I didnt invite to any games even when Nalle asked me about it, instead I found a nice place to sit and watch him. Nalle tried in many ways to invite me to play with him, one of the things he did was to come canter towards me with a friendly face. He did that a few times and I gave him treats for cantering to me and did my part of that game. It was nice to see that he came to me and asked to play when I didnt take the roll as "game-leader" instead of just eating grass and enjoying the break, that shows to me that he want to and enjoy to play and to do tricky things that makes him feel like a star.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar