This is a blog about me and my horse Nalle's travel together as horse and human, as companions we've got: love, language, leadership and lightness. Our destination is all about the road we travel and my guide is my furry "drinker of the wind".

tisdag 15 februari 2011

An extrovert day

Lekte lite i en av sommarhagarna idag, försöker växla mellan de få ställen som går att träna på om man har en häst utan skor/brodd. Hade tänkte rida runt lite lugnt med barbacka-paden och tränat på att aktivera hans bakdel som blir lite stel av att balansera på isen i lösdriften, men Nalle hade andra planer... Hela vintern har han hållit sig väldigt lugn och "som vanligt" när vi har ridit på ställen där jag hade förväntat mig att han skulle bli väldigt extrovert, idag gjorde jag misstaget att utgå från saker. Jag utgick ifrån att han skulle vara sitt vanliga jag, men hästar är inte statiska varelser. Efter att han hade slängt med huvudet och rest sig ett par gånger hoppade jag av och lät honom springa av sig all energi som han bar på.

Nalle kan ha väldigt extroverta stunder när vi är på nya ställen, då ska han undersöka allt och riktigt visa upp sig, "här kommer jag!". Då åker arabhuvudet och svansen upp och han får en riktigt "se på mig"-utstrålning. Sådär sprang han runt idag och såg väldigt nöjd ut, förutom när han var tvungen att tvärnita för att undersöka någon intressant grästuva.... Han är väldigt rolig att se på när han springer för han rör sig med en sån lätthet, det märks att araberna har haft många generationer på sig att komma på det mest energisnåla sättet att röra sig fort på... Han riktigt flyter fram, benen rör sig inte högt över marken och det är lika lätt att springa fort, tvärnita, byta gångart och vända på en 5-öring. Märkte också att jag inte alls hade spänt gjorden så bra som jag trodde, padden satt efter ett par minuter upp och ner under magen...

När Nalles lekkompis gick iväg för att gå in i stallet och torka följde vi efter, hade inget på huvudet på Nalle så han följde snarare efter dem än gick med mig. Bestämde mig för att testa hur vårt liberty utomhus funkar så jag stannade och väntade på Nalles reaktion. När han såg att jag stannade och inte hängde med var han tvungen att stanna och fundera, skulle han gå tillbaks till mig eller skulle han följa efter sin hästpolare, vilken flock skulle han gå till? Efter några sekunders funderande vände han och kom tillbaks till mig, det kändes väldigt bra att det är vår lilla flock med två som var den starkaste i det ögonblicket. Vi tog en annan väg in till stallet och Nalle fick några mumsiga äpplen när vi kom dit :)

Så det var en lite mindre bra dag med tanke på att han stod på bakbenen ett par gånger med mig, å andra sidan gjorde han inte det som ligger närmare till hands för honom och som vi har jobbat på att få bort nämligen att bocka, men det var lite gran (eller ganska mycket) mitt eget fel som inte gjorde en ordentlig "pre-flight"-check.
Däremot var det en väldigt bra dag sett till vår relationen, det känns som om vi verkligen håller på att bli en "herd of two". Har jobbat mycket det senaste året med "protect your herd of two" genom att t.ex mata honom bland de andra hästarna så han har sett att jag kan försvara honom och han kan vara helt lugn.
Har även märkt att det funkar bättre och bättre när vi är ute med andra, vår flockgemenskap är oftast (men inte alltid) större än den till den andra hästen.





Played some with Nalle on a field today, tried to ride bareback at first but I realised that he was to extrovert and had to move his feet more than I wanted to do riding bareback so I got off and let him loose. Watched him move in his majestic arabian-way for a while (with the bareback-pad under his belly...) and then we went to the stable to out a blanket on his friend who got very warm from running with Nalle. On the way there I had him loose and today he wasnt walking with me as much as he was following his friend, so I stopped and watched his reaction. When he noticed that I wasnt joining them he stopped and thought for a little while, should he follow his friend or should he walk back to me? 
I mayed me really happy that he went back to me, our herd of two was stronger than the one with his horse-friend, all our is really starting to show! 
The not so good thing about today was that I did a sloppy "pre-flight"-check and missed how extrovert he was that day. The really good thing was to see how far our relationship has come.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar