This is a blog about me and my horse Nalle's travel together as horse and human, as companions we've got: love, language, leadership and lightness. Our destination is all about the road we travel and my guide is my furry "drinker of the wind".

lördag 9 april 2011

Great liberty and bareback-session!

Haft en toppenstund hos Nalle! Började stunden på ridbanan med liberty, sen kom en kompis dit med sina två hästar och frågade om det var ok att hon tränade den ena och hade den andra lös. Jag tänker alltid "toppen, ett tillfälle att träna!" och inte "åhnej vad jobbigt" när såna situationer dyker upp.
Började med att testa lite vad jag kunde kräva av Nalle när de var där, hade inte varit konstigt om han ville busa med dem eller iallafall checka ut från vår lek. Men Nalle gjorde precis tvärtom, han gjorde protect your herd of two när de kom i närheten så sen tog jag dem uppgiften istället och vi hade en underbart liberty-stund.
Efter ett tag släppte hon sin andra häst lös också, en liten hingst, han kom fram och ville kolla in Nalle.
De har gått ihop innan så jag väntade en liten stund för att kolla in Nalles reaktion, han var inte alls intresserad av den andra hästen utan gick runt och ställde sig bakom mig så jag kunde jaga bort den andra.
Intressant!

När de hade gått igen la jag på barbacka-padden och hoppade upp, började med att rida med sticken i skritt och trav, övade även på sidförande skänkel med bara kroppen. Han var väldigt alert och med. Sen använde jag istället långa tyglar och la in lite galopp, känner mig inte riktigt så säker ännu att jag avspänt jag galoppera barbacka med bara sticken. Testade lite galoppfattningar och red olika vägar, efter att jag hade fått galopp från skritt tackade jag för mig och hoppade av, vilken pärla! Galopp från skritt har han inte haft några större problem med men det har absolut inte gått barbacka innan för även om jag har bett om det har jag inte egentligen velat/vågat galoppera utan vi har rullat in i galoppen. Nu när jag har börjat bli säker på att galoppera barbacka har han gjort väldigt fina fattningar men jag har bett om dem i trav fram tills nu. Han är så duktig min lilla stjärna!
Sen hoppade jag upp och vi red ut från paddocken, gjorde lite passenger lesson/käkade gräs runt paddock och stallet innan vi red upp till lösdriften.



Started the session today with liberty with pressure, I had two other horses in the paddock at the same time. One of them was working with his owner and the other one was loose walking around on his own. Nalle didnt care about the other two, he was protecting our herd of two until I started to do that instead, he even walked around me so I was in front of him when one of the came to check him out. He really wanted to continue the liberty we were doing before they came and he was brilliant. 
After they had left I put the bareback-pad on him, since the liberty was so good today we started out with riding with the stick at walk and trot. Rode some ways and did some sideways with just the body, then I used the reins instead still at freestyle and added some canter. Im still not that confident riding bareback that I can ride with just the stick and stay relaxed. After asking for and getting canter from walk I jumped off and gave him his dinner as a thank you. He do that easily with a saddle but I havent been confident enough bareback to ask for it before, up 'til now I've been asking for the canter from trot.
When he was done eating I jumped on again and we rode out from the paddock and did some passenger lesson/grasseating around the stable/paddock/pasture.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar